Köpvillkor
Gäller köp på www.cleanware.se
Köpvillkor för Privatpersoner
(Se köpvillkor för företag längre ner)
Uppdaterad: 2025-04-22
Företagsuppgifter
Nordic Cleanware AB
556282-0307
Stenyxegatan 25 B
213 76 Malmö
E-post: info@cleanware.se
Telefon: 040-293830
Vi besvarar förfrågningar inom 48 timmar helgfria vardagar.
Priser & betalning
Alla priser är inklusive moms.
Betalning sker tryggt via Klarna. Du kan betala med faktura, kort eller delbetalning. Klarna tillhandahåller tydlig information om villkor, avgifter och räntor direkt i kassan.
Klarna gör i vissa fall en kreditupplysning vid val av faktura.
Vid delbetalning tillhandahåller Klarna en standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI).
Se Klarnas villkor för exakt information: https://www.klarna.com/se/villkor/
Kortbetalningar genom Klarna är säkrade med 3D–Secure för att skydda dig som kund vid köp online.
Köpknapp och avtal
Genom att klicka på knappen ”Köp nu” godkänner du betalningsskyldighet.
Du kommer att få en orderbekräftelse via e-post efter genomfört köp.
Leveransvillkor
Vi levererar till hela Sverige, inklusive öar och landsbygd.
Leverans sker till dörr eller närmaste utlämningsställe via våra fraktpartners.
Leverans sker normalt inom 1–3 arbetsdagar för lagervaror.
Beställningsvaror har leveranstid på ca 5–10 arbetsdagar.
Fraktkostnad anges tydligt i kassan.
Skrymmande varor debiteras extra – du får information om detta innan köp.
Om du inte är hemma vid hemleverans får du information via sms eller e-post för ombokning eller upphämtning hos ombud.
Om paketet inte hämtas ut i tid eller om leveransförsök misslyckas, kan ny utkörning eller retur tillkomma. Eventuella extra kostnader från transportbolaget kan debiteras.
Ej uthämtade paket debiteras med 200 kr inkl. moms.
Hämtning i butik
Du kan välja att hämta din order i vår butik i Malmö. Vi meddelar dig när ordern är redo för upphämtning.
Ångerrätt & returer
Som konsument har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du tagit emot din beställning.
Du meddelar ånger via e-post, telefon eller brev.
Varan ska skickas tillbaka inom 14 dagar efter att du meddelat oss.
Om du vill returnera ett paket via DHL, kontaktar du oss så skickar vi ett sändnings-ID som du visar upp på ombudet. De skriver då ut en returetikett åt dig. Följande avgifter gäller:
Retur via DHL ombud:
- Paket: 135 kr inkl. moms
- Skrymmande varor: 1 345 kr inkl. moms
- Farligt gods: 745 kr inkl. moms
Retur via hemleverans eller pall:
- 995 kr inkl. moms
Om du väljer att returnera med annan transportör än DHL står du själv för fraktkostnaden.
Värdeminskningsavdrag kan göras om varan hanterats mer än nödvändigt.
Standardformulär för ångerrätt hittar du här: https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett
Reklamation
Du har rätt att reklamera en vara inom tre år från att du tagit emot den. Om felet visar sig i slutet av denna period har du ytterligare två månader på dig att reklamera.
Reklamation gäller också vid leveransförsening.
Du kan kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag, hävning av köpet eller skadestånd enligt konsumentköplagen.
Vi ansvarar för fel som fanns vid leveransen, inklusive tillverknings- och materialfel.
Reklamation ska anmälas inom skälig tid – minst två månader räknas alltid som skälig tid.
Vid godkänd reklamation står vi för returfrakt och eventuella kostnader.
Vid ogiltig reklamation kan kostnader tillkomma för returfrakt eller felsökning.
Vid transportskada är vi som säljare ansvariga.
Du behöver inte visa kvitto, men ska kunna bevisa att varan är köpt från oss.
Om du lidit skada på grund av felet har du i vissa fall rätt till skadestånd enligt konsumentköplagen.
Vid godkänd reklamation har du rätt till återbetalning, prisavdrag, omleverans eller reparation beroende på felets art. Återbetalning sker på samma sätt som betalningen gjordes, om inte annat avtalas.
Tvistlösning
Vid tvist följer vi ARN:s rekommendationer.
www.arn.se | Box 174, 101 23 Stockholm
Återbetalning
Vid godkänd ångerrätt återbetalar vi inom 14 dagar från mottaget ångermeddelande eller när varan är åter, det som inträffar först.
Återbetalning sker på samma sätt som betalningen skedde.
Minderåriga
För att ingå avtal på vår webbplats måste du ha fyllt 18 år eller ha målsmans godkännande.
Köpvillkor för företagskunder
Uppdaterad: 2025-04-22
Företagsuppgifter
Nordic Cleanware AB
556282-0307
Stenyxegatan 25 B
213 76 Malmö
E-post: info@cleanware.se
Telefon: 040-293830
Vi besvarar förfrågningar inom 48 timmar helgfria vardagar.
Betalningsvillkor
10 dagar netto om inte annat avtalats.
Anmärkningar på faktura ska ske inom 8 dagar.
60 kr exkl. moms kravavgift vid påminnelse.
Dröjsmålsränta enligt räntelagen.
Vid faktura eller kortbetalning gäller betalningsdatum enligt valt alternativ i kassan.
Kunden ansvarar för kostnader vid utebliven eller nekad betalning.
Leveransvillkor
Fritt vårt lager (EXW) eller enligt överenskommelse.
Leverans sker med företagspaket vardagar mellan kl. 08:00–17:00 till företagsadress.
Leveransen sker till dörren utan inbärning och förutsätter att någon är på plats för att ta emot godset. Om ingen är på plats kan ny utkörning eller bomkörningsavgift tillkomma.
Order lagd innan 10:00 skickas normalt inom 1–2 arbetsdagar.
Frakt, emballage (från 49 kr exkl. moms), pallkostnader (EUR-pall 175 kr exkl. moms, halvpall 59 kr exkl. moms) och bomkörning debiteras enligt prislista, om fri frakt inte är tillämplig enligt villkoren nedan.
Fri frakt vid order över 995 kr exkl. moms – gäller ej för skrymmande varor, farligt gods eller kunder med särskilt avtal.
Om leverans ej kan ske enligt avtalad tidpunkt, kan ny utkörning eller kostnad för bomkörning tillkomma.
Ej uthämtade paket debiteras med 200 kr exkl. moms.
Hämtning i butik
Företagskunder kan hämta sin order i butik efter överenskommelse. Skriv “hämtas i butik” i ordernoteringarna så kontaktar vi er när ordern är redo.
Hyresvillkor
Hyra av maskiner gäller endast för företagskunder.
Maskiner levereras och hämtas av uthyraren. Frakt debiteras.
Hyrestagaren ansvarar för försäkring, skador, underhåll, rengöring och förlust.
Ej återlämnad eller smutsig maskin debiteras extra.
Slitagedelar debiteras enligt prislista.
Avtal reglerar äganderätt, ansvar, tvist m.m. (se fullständiga hyresvillkor).
Garanti
3 månaders garanti på servicearbete.
12 månader garanti på produkter enligt tillverkarens villkor.
Reklamation enligt köplagen. Kunden står för frakt vid garantibedömning.
Garantin gäller ej normalt slitage, handhavandefel, felaktiga tillsatser, transportskador, frysning, elproblem m.m.
Retur & reklamation
Retur av beställningsvaror godtas ej.
För övriga produkter gäller begränsad retur- och avbeställningsrätt. Retur måste godkännas och registreras inom 8 dagar från mottagandet.
Returer utan föregående kontakt returneras.
Utgående produkter får ej returneras.
Produkter med hållbarhet returneras inom 8 dagar.
Returfrakt betalas av kunden.
Reklamation av leveransskada ska ske inom 8 dagar.
Tvist
Tvist i anledning av detta avtal ska handläggas vid Malmö tingsrätt.